Eén veiligheidsprogramma voor héél BAM

Eén veiligheidsprogramma voor héél BAM

Opdrachtgever
Koninklijke BAM Groep
Opdracht
Ontwikkel een programma rondom veiligheid dat uitgerold moet worden in alle landen waar bouwbedrijf BAM actief is. Het is belangrijk dat het herkenbaar en begrijpelijk is voor iedereen (voor mensen die verschillende talen spreken en voor laaggeletterden).
Services
Campagne
Grafisch ontwerp
‘Veiligheid staat bij BAM altijd op nr.1! Het komt vóór planning en winst. Vóór alles wat je maar kunt bedenken. Na een dag hard werken willen we allemaal weer veilig naar huis. Daar zijn we met elkaar verantwoordelijk voor. Op de bouwplaats, onderweg én op kantoor.’ Vanuit deze samenvatting, uit het door ons geschreven veiligheidsmanifest, hebben we het veiligheidsprogramma ‘Jouw Veiligheid is Mijn Veiligheid’ ontwikkeld. Dit moet het veiligheidsbewustzijn onder medewerkers, onderaannemers en opdrachtgevers van BAM wereldwijd vergroten.
Jouw veiligheid is mijn veiligheid

Het programma

Het gedragsveranderende programma is erop gericht om alle lagen van de organisatie veiliger te laten werken. Van werkvoorbereiding tot uitvoering en van secretariaat tot directie. In het programma mag taal geen barrière zijn en hielden we ook rekening met laaggeletterden. De uniforme wereldwijde safety branding, die bestaat uit heldere vormen en iconen en inmiddels in alle landen is doorgevoerd, helpt mee aan het veiliger maken van de werkomgeving. Met een moodfilm en awareness campagne lanceerden we het programma.

Play
Jouw veiligheid is mijn veiligheid poster
Jouw veiligheid is mijn veiligheid logo

Veiligheid persoonlijker maken

We gaven gevolg aan deze campagne door veiligheid persoonlijker te maken. Zo lieten we medewerkers van BAM zien dat het niet alleen gaat om je naaste collega’s, maar juist ook om de mensen die willen dat je elke dag weer veilig thuiskomt. We verrasten BAM-medewerkers tijdens veiligheidsmeetings met bezoekjes van familieleden die hen kwamen vertellen hoe belangrijk zij het vinden dat er veilig gewerkt wordt.

Alles werd gefilmd en gemonteerd tot een compilatiefilm. Dit vormde de aftrap van de nieuwe campagne. Hierin riepen we iedereen binnen BAM op om met elkaar in gesprek te gaan over veiligheid. Om deze gesprekken goed te laten lopen, ontwikkelden we Safety Conversation Starters. Met deze kaartensets maken we het makkelijker om een gesprek te voeren.

Middelen die ingezet zijn tijdens de campagne zijn print, narrow casting, social media, het intranet en het online platform bamsafety.com.

Play
Jouw veiligheid is mijn veiligheid flyer
Jouw veiligheid is mijn veiligheid kaarten

Speak up

In de laatste campagne staat het thema ‘Speak Up’ centraal. Hierbij gaat het erom dat iedereen zich uitspreekt wanneer er onveilig gedrag of onveilige situaties worden waargenomen. Al snel kwamen we erachter dat het thema veel breder in de organisatie leeft en besloten we om ook de afdelingen Compliance en Mental Health & Well Being (onderdeel van HR) hierbij te betrekken.

De campagne weer trapt af met een film. Hierin gebruiken we een metafoor om te laten zien dat de meeste mensen liever op de achtergrond blijven en niets zeggen, terwijl we willen dat iedereen zich uitspreekt. Met behulp van donker en licht maken we deze scheidslijn tussen mensen visueel. De medewerkers van BAM in de film spreken zich uit en stappen dus één voor één van het donker – je stilhouden – in het licht – je uitspreken. De persoonlijke ‘Speak Up’ verhalen van de hoofdrolspelers in de film worden met de hele organisatie gedeeld als voorbeelden. Daarnaast ontwikkelden we nieuwe Safety Conversation Starters voor dit onderwerp om ook hierover met elkaar in gesprek te gaan.

De campagne wordt verder ondersteund met print, narrow casting, social media, het intranet en op bamsafety.com. Op 6 oktober is het Worldwide BAM Safety Day en staat heel BAM stil bij het onderwerp ‘Speak Up’. We lanceren dan tevens een speciaal ‘Speak Up’ platform waarop we het nog makkelijker maken voor mensen binnen BAM om zich uit te spreken.

Play
Jouw veiligheid is mijn veiligheid digital

Doorlopend veiligheidsbewustzijn

Om het programma ‘levend’ te houden, besteden we het hele jaar door aandacht aan verschillende thema’s. Naast de grote thema’s zoals ‘Werken op hoogte’ en ‘Werken met bewegende voertuigen’ is er bijvoorbeeld ook oog voor werken onder hete omstandigheden tijdens de zomermaanden.

Jouw veiligheid is mijn veiligheid poster

Bekijk